Onze realisaties van de voorbije 12 jaar

Graag kijken we even terug op de realisaties van de voorbije 12 jaar N-VA in het bestuur…

12 Jaar geleden wonnen we ruim de gemeenteraadsverkiezingen, een score van 30% werd ons toebedeeld. Plots waren we de grootste partij. We kregen een pak verantwoordelijkheid.

We volgden onze slogan: "Denken, Durven, Doen!"

In 2018 verbeterden we onze score en de 7 zetels werden er 9 in de gemeenteraad.

Nu vragen vele mensen zich af: Wat is er dan veranderd in die 12 jaar met de N-VA aan het stuur?

Het nieuwe Marktplein heeft nu wel iedereen gezien met de lekkere ijsjes in de POP-UP. De  nieuwe "Open Bib" hebben alle Wijnegemse cultuurverenigingen mee beleefd. We verbeterden de toegankelijkheid  en vernieuwden de inkom en het terras van ’t Gasthuis. We schreven een concessie uit en zo ontstond Zomergem. Een echte meerwaarde voor alle Wijnegemnaren.

We plaatsten verschillende nieuwe oplaadpunten voor elektrische wagens en enkele voor elektrische fietsen. De uitleendienst voor fietsen “Op wielekes” werd opgericht,  en deelmobiliteit werd op allerhande manieren in de kijker gezet.

De vraag naar een extra supermarkt werd de Aldi in de Dorenboslaan.

We verlaagden de belastingdruk door de aanvullende personenbelasting van 7% naar 5,5% te brengen.

We creëerden enkelrichtingsstraten en fietsstraten rond de scholen. Enkele straten werden volledig vernieuwd met de lang verwachte en nodige nieuwe riolering.

We bouwden plantenperkjes in enkele straten als snelheidsbegrenzers. De Stokerijstraat kreeg ook ANPR camera’s zodat de snelheid in deze buurt wordt gecontroleerd.

De parochiezaal is nu ook een cultuurplaats.

Het dossier van de Jan Vlemincktoren hebben we na 40 jaar terug op de rails gezet. Het resultaat is prachtig, met als kers op de taart een nieuw bruggetje.

De vernieuwing van het ere-park op de begraafplaats: het kreeg een zerk met een Vlaams Berkenkruis als extra symbool voor de gesneuvelde Vlaamse soldaten in de Eerste wereldoorlog.

Ook de Molenhoeve in de Stokerijstraat werd behouden en gerenoveerd. Hier kreeg Wijnegem meteen ook een heus co-housingproject.

Voor de jeugd hebben we het domein van De Leeuw aangekocht om spel en sport uit te breiden. In september kunnen scouts en chiro terecht in hun nieuwe jeugdlokalen met een polyvalente zaal die iedere Wijnegemnaar kan huren.

Verder vind je op deze site een nieuw basketterrein, beachvolleybalveld een nieuwe looppiste en een openbaar voetbalveld. Dit konden we creëren door de samenwerking met onze Wijnegemse voetbalclub door hen te helpen investeren in het nieuwe kunstgrasveld.

We hebben het jeugdhuis Ahoy met nieuwe ideeën terug aantrekkelijker gemaakt. De nieuwe generatie kan zich weer veilig amuseren.

De speelweken werden uitgebreid naar 5 weken in de grote vakantie.

Voor de ouderen organiseerde het OCMW de Alzheimeracties. De af te breken Veldweg op het domein van Rustenborg vormden we om tot 8 nieuwe serviceflats.

We maakten het ook financieel haalbaar door in een nieuwe woonzorggroep samen te werken met Schoten.

We plaatsten openbare fitness toestellen aan de sporthal, een beweegbank aan het rusthuis en een sporteiland in het park. We deden mee met de campagne “10000 stappen”.

De pleintjes aan de Hoevestraat, Kanaalstraat, het park en Voetbalstraat werden vernieuwd. Op het pleintje in de Zevenbunder en aan de Maasakker werden nieuwe speeltoestellen geplaatst.

We startten een project op voor dementen in de Schoolstraat 41, het Klaverblad. Hier werd ook de dagopvang ondergebracht.

Voor de minderbedeelden begonnen we met groenten- en fruitbedeling. We voerden de UITPAS in zodat iedereen kan genieten van het aanbod voor jeugd, sport en cultuur.

Om te voldoen aan de verplichte quota van sociale woningen bouwden we 57 appartementen in de wijk van de Salvialaan en de Azalealaan. Op de grote vlakte tussen de Merksemsebaan en de Houtlaan werd De Werve Hoef een duurzame wijk ontwikkeld. Een eerste stempel nieuwe sociale koop en huurwoningen werd in gebruik genomen. Voor de allerkleinsten plaatsten we er extra speeltoestellen.

Minder opvallend, maar nuttig, waren de kernversterkende maatregelen voor de middenstand met daarbij oog voor extra fietsenstallingen. De Wijnegemse Euro, onze nieuwe cadeaucheque, werd ingevoerd. We plaatsten aan de invalswegen borden met aanduiding van de parkings en het aantal plaatsen, incl die met laadinfrastructuur.

Ook het wijkbudget deed zijn intrede met mooie realisaties. Iedereen weet dat we op 21 oktober onze 2110-dag vieren.

De Fortvlakte werd in samenspraak met de gemeente aangekocht en met Natuur en Bos maken we er samen een sponspark van. Voor de andere bomen in Wijnegem maakten we een bomenplan.

Onze gemeenschapswacht loopt door Wijnegem en we voerden de gemeenschapsdienst in voor langdurig werklozen.

Samen met de voltallige gemeenteraad kozen we voor het plan van de twee bruggen. Zo blijven onze twee delen met de wagen verbonden. De autobrug werd al geopend.

Ook unaniem door alle partijen op de gemeenteraad  werd het masterplan van Ertbrugge goedgekeurd. Zo is er aandacht voor voldoende groen, een nieuw park, respect voor de hoeve en betaalbare woningen voor nieuwe of oude Wijnegemnaars.

Zijn er nog veranderingen op komst?

Spijtig genoeg kunnen we de zon niet langer laten schijnen, de temperatuur niet verhogen of de regen omleiden, maar we gaan verder met de opgestarte dossiers zoals de fietsbrug en enkele jaren later de vernieuwing van de Turnhoutsebaan. Ook de bouw van de nieuwe school, noodappartementen en sporthal staan op het programma.

We zullen de mensen blijven contacteren om hun en onze realiseerbare ideeën en projecten te bundelen en uit te werken. We denken en durven iets doen.

Kies daarom opnieuw voor N-VA Wijnegem!