U bent hier
Tegen 2025 pak meer groene vrachtwagens op de weg
Het Europees Parlement kiest resoluut voor een ambitieuze vergroening van de vrachtwagenvloot. Voor het eerst komen er ook voor nieuwe vrachtwagens CO2-reductienormen. Tegen 2025 moeten nieuwe vrachtwagens 20 procent minder CO2 uitstoten. Vijf jaar later moet dat minstens 35 procent minder zijn. Daarmee scherpen de Europarlementsleden de doelstellingen van de Europese Commissie aan. Bovendien wil het Parlement ook bindende verkoopsdoelstellingen voor emissiearme of -vrije vrachtwagens van 5 procent vanaf 2025 en 20 procent vanaf 2030.
Europarlementslid Mark Demesmaeker reageert tevreden: “Maar liefst een kwart van de CO2-uitstoot in het wegtransport is afkomstig van vrachtwagens. Bovendien gaat deze uitstoot in stijgende lijn, ook in ons land. Willen we effectief onze klimaatafspraken nakomen en 40 procent minder CO2 uitstoten tegen 2030, dan hebben we deze normen echt wel nodig. De technologie is overigens al beschikbaar en ook de transportsector zelf is vragende partij. Bovendien is een vergroening van de vloot essentieel voor een betere luchtkwaliteit. Onze burgers hebben recht op propere lucht.”
De nieuwe normen zorgen ook voor een besparing op brandstof, wat winst oplevert voor bedrijven en consumenten. Ambitieuze productnormering is ook nodig om innovatie en investeringen aan te trekken. Demesmaeker: “Niet-Europese landen zoals de VS en China zetten hier al volop op in. Wij mogen niet achterophinken.”
Bij het voorstel om bussen in de wettekst te integreren, heeft Demesmaeker vragen: “Wij vinden het niet opportuun om bussen mee te tellen voor het bereiken van de doelstellingen voor groenere vrachtwagens. Dat geeft een oneerlijk voordeel aan constructeurs die zowel bussen als vrachtwagens bouwen en dreigt het ambitieniveau voor de vrachtwagens zelf te ondermijnen.”
Binnenkort starten de onderhandelingen met de lidstaten om tot een finaal akkoord te komen.