Onze N-VA- afdeling zorgt mee voor een noodfonds voor onze Wijnegemse inwoners.

Op 24 april 2020

Onze burgemeester en schepenen richten een noodfonds op om hulp te bieden aan inwoners, lokale handelaars en verenigingen die omwille van de coronacrisis zwaar in de problemen zijn gekomen. Ze maken hiervoor maar liefst 100.000 euro vrij, bovenop de federale en Vlaamse steunmaatregelen.Daarnaast worden ook de huurgelden aan de gemeente voor een bepaalde periode kwijtgescholden en krijgen verenigingen en organisatoren van activiteiten hun geld terug. Wie mee de lokale handel wil steunen, kan op de gemeentelijke website een overzicht vinden van alle aangeboden diensten (zoals afhaalmaaltijden en bloemen aan huis).

Noodfonds van 100.000 euro

Omwille van het corona-virus (COVID-19) bevindt België zich sinds donderdag 12 maart 2020 in de “federale fase van het crisisbeheer”. Dat we hier niet enkel van een gezondheidscrisis, maar ook een economische crisis kunnen spreken, wordt steeds duidelijker. De Nationale Veiligheidsraad heeft een aantal beslissingen genomen die ook een enorme, financiële impact hebben.Omdat een snelle normalisering van de economie ook na het opheffen van de maatregelen niet wordt verwacht, voorziet het lokaal bestuur Wijnegem een extra noodfonds van 100.000 euro waar ondernemers, particulieren (via OCMW) of verenigingen aanspraak op kunnen maken na de crisis.Het is de bedoeling om, na analyse van de initiatieven vanuit de Vlaamse en Federale overheid, vooral de focus te leggen op het oplossen van specifieke lokale noden. Hiervoor zal nog een reglement worden uitgewerkt.

Opschorting van de huur en vermindering van facturen

De gebouwen of locaties die de gemeente verhuurt, konden door de verplichte sluiting geen of nauwelijks inkomsten voor de contractanten genereren. Het lokaal bestuur besloot dan ook om de huren of concessies van deze locaties tijdelijk op te schorten of te verminderen. Ook aan verenigingen en privépersonen die een zaal in ’t Gasthuis, de sporthal of de fuifzaal reserveerden, wordt geen huurgeld gefactureerd voor de activiteiten die niet zijn doorgegaan. Marktkramers hoeven het tweede kwartaal niet te betalen en kermiskramers die tijdens de krokuskermis een plaats hadden, krijgen geen factuur.

Alle betrokkenen zullen hierover gecontacteerd worden.

Grote investeringen worden tijdelijk ‘on hold’ gezet

Het is op dit moment nog niet mogelijk om de financiële impact van deze crisis in te schatten. Daarom worden grote investeringen die het lokaal bestuur in het meerjarenplan 2020-2025 had voorzien tijdelijk niet definitief gegund.

In tussentijd worden deze investeringen wel verder voorbereid en doorlopen ze de studiefase. Het lokaal bestuur wil nu in de eerste plaats een actieve rol spelen in de heropstart van de Wijnegemse economie.

Andere steuninitiatieven zoals “koop lokaal”

Wijnegem nam inmiddels al heel wat ondersteunende maatregelen. Enkele van de initiatieven waarop inwoners en lokale handelaren beroep kunnen doen zijn:

• Wijnegem helpt: Een hulpplatform voor mensen die hulp willen geven of net hulp zoeken. Mensen kunnen een hulpvraag stellen en worden door het lokaal bestuur in contact gebracht met een vrijwilliger die kan helpen. Je kan je als vrijwilliger aanmelden om boodschappen te doen, de hond uit te laten, maar even goed om online huiswerkbegeleiding te geven of eens een luisterend oor te bieden via telefoon. http://www.impactdays.co/wijnegemhelpt/
  • Koop lokaal: Een overzicht van alle bereikbare handelaren in Wijnegem, met hun aangepaste werkwijze en contactgegevens. http://www.wijnegem.be/economie/
  • Ondersteuning aan ouderen: Alle 80-plussers in Wijnegem worden op regelmatige basis geïnformeerd via persoonlijke brief en via collega’s van het lokaal bestuur die telefonisch contact houden. Daarnaast blijven ook de thuisdiensten van het Sociaal Huis operationeel om in ieders noden te voorzien.
  • Afhaalservice bibliotheek: Kies je boeken digitaal, reserveer ze en kom ze op afspraak afhalen. Daarnaast wordt elk ontleende boek automatisch verlengd zolang de maatregelen gelden. Eventuele kosten voor het te laat inleveren van materialen worden daarmee kwijtgescholden. http://wijnegem.bibliotheek.be/afhaalservice
  • Versnelde betalingen en verlengingen van betaaldata: Inkomende facturen van leveranciers worden versneld betaald. De uitgaande facturen krijgen een tijdelijke, verlengde betaaldatum van +30 dagen.