Verzekering gewaarborgd wonen voor huurders op komst

Op 20 november 2017

Als het van Vlaamse Parlementslid Jelle Engelbosch afhangt, komt er snel een verzekering die huurders in staat moet stellen hun huur te blijven betalen als ze ongewild hun inkomen verliezen.

Vandaag bestaat er al dergelijke verzekering voor eigenaars die hun hypotheeklening niet meer kunnen betalen. Die verzekering betaalt tot 70 procent van je maandelijkse hypotheeklast bij onvrijwillig inkomensverlies. De Vlaamse overheid betaalt de verzekering en stelt hiervoor jaarlijks ruim 8,5 miljoen euro ter beschikking.

Engelbosch wil een gelijkere behandeling tussen kopers en huurders, en dus ook een dergelijk systeem voor huurders die op de dag dat ze een huurcontract afsluiten een duurzaam vaste job of zelfstandige activiteit hebben.

“Eigendomsverwerving blijft het beste appeltje voor de dorst maar we kunnen niet ontkennen dat eigendomsverwerving niet voor iedereen haalbaar is en dat de groep mensen die er bewust voor kiest om te blijven huren steeds groter wordt”, zegt Jelle Engelbosch. “Daarom willen we de ondersteuning voor de koop- en huurmarkt wat dichter bij elkaar te brengen.”

De conceptnota werd vorige week ingediend in het Vlaams Parlement. Binnenkort wordt het voorstel met minister Homans besproken in de bevoegde commissie Wonen. Met de verzekeringssector is overleg gepland over de modaliteiten van deze verzekering.

Het nieuwe systeem is belangrijk voor de huurder, maar ook voor de verhuurder. “Dergelijke verzekering biedt zekerheid voor verhuurders die vandaag nauwelijks over mogelijkheden tot risicospreiding beschikken”, zegt Jelle Engelbosch.

Lieven De Rouck

Woordvoerder N-VA-fractie Vlaams Parlement