Coalitievorming in Wijnegem rond

Op 24 november 2018
Foto van de nieuwe schepenen N-VA en Durf!

De Wijnegemnaar heeft er even op moeten wachten, maar burgemeester Ivo Wynants kan met trots zijn nieuwe ploeg voorstellen. De coalitie met Dorpspartij Durf! kan verder gaan. Wat opvalt is dat beide partijen gekozen hebben voor een duidelijke verjonging.

Binnen Dorpspartij Durf! blijft Nadine Wouters op post, met als domein welzijn en gelijke kansen, senioren, ouderenzorg en thuisdiensten en financiën. Zij krijgt gezelschap van de nieuwe schepen Tom Tachelet. De 33-jarige manager bij een HR-bedrijf gaat zich de komende 6 jaar bezighouden met sport, lokale mobiliteit, openbaar domein en milieu.

Ook in eigen partij N-VA krijgt Ivo twee jonge schepenen naast zich. Nieuwkomer Maarten Janssens, 31-jarige leerkracht en coördinator internationalisering, kijkt er naar uit om te starten binnen de domeinen jeugd, onderwijs, omgeving, erfgoed en mondiaal beleid.

Verder kan N-VA rekenen op de verdere inzet van schepen Leen Wouters. Zij ruilt haar bevoegdheid van financiën in voor vrije tijd en gezondheid, maar behoudt economie, woonbeleid en communicatie.

De nieuwe ploeg dankt voorgangers Paul Van Dael, Luc Monsieurs en Tom Dijckmans voor de goede samenwerking van de voorbije jaren. Mede dankzij hen kan deze ploeg bouwen aan een positief Wijnegems beleid.

Niet enkel gaat Ivo voor een verjonging in de partij. Hij wil meer tijd doorbrengen met zijn familie en geeft daarom met een gerust gemoed in september 2021 de burgemeesterssjerp door aan Leen Wouters. Zij wordt hierdoor de eerste vrouwelijke burgemeester van Wijnegem. Als opvolger voor Leen koos de partij voor Juul Liekens, rivierloods op de Schelde.

Toch nog een vertrouwd gezicht is Lieve Kelders, die voorgedragen wordt om vanaf januari 2019 een dubbele rol als voorzitter van de gemeenteraad en van de Woonzorggroep Voorkempen op te nemen, dit laatste eerst drie jaar als voorzitter en vervolgens drie jaar als ondervoorzitter.

De ganse ploeg staat klaar om te starten. De officiële installatievergadering vindt plaats op 4 januari 2019.