Brexit Actieplan: voorbereiden op no deal

Op 16 november 2018
Foto van een Brexit synoniem

Op voorstel van Vlaams minister-president Geert Bourgeois en Vlaams minister van Economie Philippe Muyters keurde de Vlaamse Regering vandaag het “Brexit Actieplan” goed. Hiermee willen de ministers onze Vlaamse bedrijven voorbereiden op alle scenario’s, ook een no deal. Het gaat om tienduizenden jobs. Voor de uitvoering van dit plan begroot de regering in 2019 een bedrag van twee miljoen euro.

“De Brexit zal hoe dan ook gevolgen hebben voor de Vlaamse export. Een Brexit zonder akkoord brengt maar liefst 28.000 Vlaamse jobs in gevaar. Het Verenigd Koninkrijk is onze 4de grootste exportmarkt met een jaarbedrag van bijna 28 miljard euro. Met het Brexit Actieplan willen we onze Vlaamse bedrijven helpen om zich op deze nieuwe situatie voor te bereiden. We doen dit aan de hand van vier concrete pijlers”, aldus Vlaams minister-president Geert Bourgeois.

Het Brexit Actieplan steunt op vier pijlers:

1. Integrale ondersteuning van bedrijven
Zowat 16.000 Vlaamse bedrijven voeren uit naar het Verenigd Koninkrijk. Dit wordt een derde land, dat niet langer deel uitmaakt van de interne markt. “Veel van onze kmo’s hebben geen ervaring met export buiten de EU. De Vlaamse Regering wil deze ondernemingen helpen. De regering verhoogt het budget van FIT met 1,9 miljoen euro om de bedrijven te ondersteunen en vormt het bestaande meldpunt om tot een gecentraliseerde Brexit Helpdesk”, aldus Bourgeois.

“Hiervoor zullen VLAIO en FIT nauw samenwerken. Net als bij alle andere ondernemersvragen, zullen bedrijven vanuit hun noden begeleid worden naar de juiste instrumenten, ook voor de gevolgen van de Brexit. Deze Brexit Helpdesk verstrekt dus advies op maat van het bedrijf en leidt de onderneming naar relevante Vlaamse en federale overheidsdiensten, partners, overheidswetgeving, subsidies en andere financieringsmogelijkheden”, licht Vlaams minister van werk Philippe Muyters toe.

De Brexit Helpdesk is daarmee een logische vervolgstap op de eerdere sensibiliserings- en informatieacties zoals de Brexit brochure van FIT en de Brexit Impact Scan, gelanceerd door de FOD Economie in samenwerking met de Vlaamse overheid. Deze Brexit impact scan, die al meer dan 3.000 keer geconsulteerd werd, is belangrijk voor de bewustmaking over Brexit bij het bedrijfsleven, in het bijzonder kmo’s.

Om deze integrale ondersteuning voor Vlaamse bedrijven in de verf te zetten, lanceert minister-president Bourgeois samen met federaal minister van Financiën Van Overtveldt een Brexit Roadshow in Zeebrugge op 7 januari. Deze roadshow zal focussen op de eventuele nieuwe douane-formaliteiten voor de 16.000 Vlaamse bedrijven die naar het Verenigd Koninkrijk exporteren en zal nadien verdergezet worden in alle Vlaamse provincies in samenwerking met de federale overheid en partners zoals Voka en Unizo.

2. Proactieve Vlaamse standpuntbepaling in het kader van de Brexit-onderhandelingen
De regering verlengt de versterking van het Departement Buitenlandse Zaken. Tijdelijke experten in Londen en Brussel verzekeren een proactieve belangenbehartiging en staan in voor een nauwe afstemming met andere bestuursniveaus en stakeholders.

3. Vlaanderen vraagt compenserende maatregelen in het kader van de onderhandelingen voor een nieuw Meerjarig Financieel kader van de EU 2021-2027
De regering vraagt compenserende maatregelen bij het opstellen van de nieuwe meerjarige begroting van de EU. De huidige voorstellen van de Europese Commissie zijn Brexit-blind. De Commissie moet mechanismen creëren om getroffen regio’s en bedrijven bij te staan.

4. Ontwikkeling van een proactieve investeringsstrategie naar buitenlandse investeerders
Hoe negatief de Brexit ook is, Vlaanderen moet zijn ogen open houden voor investeringsopportuniteiten die de Brexit biedt. Als vierde pijler van het Actieplan promoot de regering Vlaanderen als een draaischijf en een investeringslocatie met heel veel troeven in de Anglo-Europese handel. FIT werkt hiervoor aan een marketingstrategie. We versterken ook het personeelsbestand van FIT.

Hoe waardevol vond je dit artikel?