Belastingvermindering voor inwoners door Wijnegemse tax shift

Op 2 december 2016

De verschuiving van de fiscale inkomsten door de federale tax shift vormde de aanleiding voor de meerderheidspartijen N-VA en Durf! om de gemeentelijke belastingen te herbekijken. De beide partijen willen vanaf 2017 de lokale belastingen veranderen en vereenvoudigen. Hierdoor krijgt niet alleen de Wijnegemnaar meer koopkracht, er wordt ook komaf gemaakt met de archaïsche heffing op drijfkracht voor Wijnegemse bedrijven. Op 19 december zal de gemeenteraad zich over dit voorstel uitspreken.

Momenteel bedraagt de aanvullende personenbelasting (APB) 7%. Vanaf 2017 willen de meerderheidspartijen dit percentage verlagen naar 5,5%, een heel pak onder het Vlaams gemiddelde dat in 2016 op 7,27% ligt. Om de investeringen op peil te houden en de dienstverlening te optimaliseren, zullen tegelijkertijd de opcentiemen op de onroerende voorheffing (OOV) verhoogd worden naar 1350 opcentiemen, ook nog onder het Vlaams gemiddelde (1397). Momenteel heeft de gemeente een OOV van 1175.

Het komt er op neer dat een gemiddeld gezin met een huis, maar ook iemand met een pensioen of een leefloon, op het einde van het jaar een mooi bedrag minder zal betaald hebben aan belastingen. Zelfs Wijnegemnaars met een hoog loon en een eigen woning zullen nog een licht positief effect hebben bij deze extra tax shift. Wie meerdere eigendommen heeft in Wijnegem zal iets meer betalen, al is het effect gering. Voor bedrijven wordt de belasting op drijfkracht afgeschaft, wat niet enkel financieel maar ook administratief een verlichting betekent.

Met de meeropbrengst die de gemeente met deze operatie realiseert, zal er volop ingezet worden op investeringen om tegen 2020 de klimaatdoelstellingen te behalen, zoals het energiezuinig maken van de gemeentegebouwen, maar ook investeren in duurzame openbare verlichting, het uitbreiden van het wagenpark met wagens die op duurzame energie rijden enz.

N-VA en Durf! zijn ervan overtuigd dat Wijnegem zo een referentiegemeente zal blijven in de regio, waar het goed en gezond is om te wonen en te ondernemen.

Leen Wouters (N-VA - 0478 36 45 33)

Tom Dijckmans (Durf! - 0475 81 48 80)